Overzicht van de grote diesels

Dit overzicht omvat de grote motoren die door de fabrieken van de gebroeders Crossley werden gebouwd in de periode van ongeveer 1920 tot 1960.

Vanaf 1920 begon Crossley met de produktie van een zeer succesvolle serie grote motoren. Het model kent een horizontale cilinder en werd in veel verschillende vermogens gebouwd. Typerend is dat ze koud-startend zijn, dus zonder tussenkomst van voorgloeien, startlonten of dergelijke en van een zeer eenvoudige bouw zijn. Ook zijn het zgn 'ongeblazen' motoren, dwz dat de brandstof niet met behulp van perslucht wordt ingebazen, maar door middel van een verstuiver wordt ingebracht.

De motor was revolutionair en werd door vele andere bedrijven gekopieerd.

De motoren werden in principe gebouwd voor olie of diesel, maar ook gas- en zuiggasversies werden gebouwd. Mocht een motor ingezet gaan worden ten behoeve van de opwekking van electriciteit, dan was ook een electrische versie beschikbaar. Zo'n motor heeft een verzwaard vliegwiel waardoor een gelijkmatiger loop wordt verkregen. Voor speciaal werk was er zelfs een type met extra verzwaard vliegwiel leverbaar.

De kleinere motoren, van HD3 tot HD7 hadden in de standaard uitvoering dubbele vliegwielen.holly green

De eerste motoren werden aangeduid met een "O", van olie. De O-serie werd geleverd van type O110 tot type O230. Het eerste cijfer uit het getal geeft het aantal cilinders aan, de volgende twee cijfers de slaglengte in inches.Een handleiding voor deze motoren vindt u hier.

De diesels werden standaard zwart geverfd, maar de gasmotoren waren groen, Holly Green of volgens de standaard Britse kleurendefinitie BS4800 14 C 39. De meeste verfmengers kunnen met deze kode wel overweg.

Het twee-cilinder-model bestaat eigenlijk uit twee enkele motoren die via een gezamenlijke krukas aan elkaar zijn gebouwd. Soms hebben de beide motoren een gezamenlijke regulateur, maar soms hebben ze ook ieder een eigen regulateur. De synchrone regeling van deze twee aparte motoren is altijd een probleem gebleven.

In 1930 werd de motor verbeterd en kreeg de aanduiding HD. Dit staat waarschijnlijk voor Heavy Duty. Het vermogen nam licht toe en de cijfers in het typenummer lopen  nu van 3 tot 15. Ditmaal is er geen relatie tussen het getal en het vermogen, het is gewoon een volgnummer geworden.

In 1950 werd de motor licht aangepast voor wat betreft slag en cilinderdiameter en kreeg toen de typeaanduiding HH. Een duidelijke verklaring voor de letters HH is mij niet bekend. Wederom neemt het vermogen toe.

In de jaren 1960 werd de motor weer aangepast, en werd onder andere de injectie verbeterd. Vanaf dan heet de motor IHH.

Een zuiggasmotor krijgt de letter S mee, een (stads)gasmotor de letter G. Een motor voor electriciteitsopwekking krijgt een E mee.

Een overzicht van nog bestaande motoren uit deze range vindt u hier

In de tabel hieronder vindt u de kenmerken van de diverse modellen.

Type Pk Toeren

Boring
(inch)

Slag
(inch)
Diameter
vliegwiel
Gewicht
in kg
O110     5.25 11    
O111     5.75 11    
O112     6 12    
O113     6.5 13    
O115 18 280 7.75 15 168 2030
O116     8.5 16    
O117 28 260 9.5 17 198 3100
O120 40 230 11 20 229 4680
O122 48 220   22 236 6706
O123 66 210 14 23 244 7930
O126 85 190 15 26 274 11580
O128 117 180   28 290 18440
O130 150 160 22 30    
O215     7.75 15 168  
O216     8.5 16    
O217     9.5 17 198  
O220 80 230 11 20 229 8080
O222 96 220   22 236 11080
O223 132 210 14 23 244 13464
O226 170 190 15 26 274 18440
O228 234 180   28 290 26420
OE115 18 280 7.75 15 173 2591
OE117 28 260 9.5 17 198 3708
OE120 40 230 11 20 234 5950
OE122 48 220   22 236 7870
OE123 66 210 14 23 244 11130
OE126 85 190 15 26 274 16150
OE128 117 180   28 290 25150
OE220 80 230 11 20 234 9350
OE222 96 220   22 236 12600
OE224 132 210   24 244 16720
OE226 170 190 15 26 274 22960
OE228 234 180   28 290 35210
HD3 10 475 5.25 11   914
HD4 12 475 5.75 11   914
HD5 14 400 6 12   1321
HD6 16 400 6.5 13   1321
HD7 20 375 7 14   1676
HD8 26 340 7.75 15   1981
HD9 32 330 8.5 16   2438
HD10 40 310 9.5 17   2997
HD11 55 270 11 20   4826
HD12 70 260 12.5 21   5994
HD14 90 240 14 23   8077
HD15 120   16 26   11836
HDL4 12 475 5.75 11    
HDL6 16 400 6.5 13    
2HD8 52 340 7.75 15   3454
2HD9 64 330 8.5 16   3962
2HD10 80 310 9.5 17   4775
2HD11 110 270 11 20   8077
2HD12 140 260 12.5 21   10008
2HD14 180 240 14 23   13564
2HD15 240 220 16 26   19863
HDE3 10 475 5.25 11   1118
HDE4 12 475 5.75 11   1118
HDE5 14 400 6 13   1626
HDE6 16 400 13.5 11   1626
HDE7 20 375 7 14   2083
HDE8 26 340 7.75 15   2438
HDE9 32 330 8.5 16   2997
HDE10 40 310 9.5 17   3302
HDE11 55 270 11 20   6147
HDE12 70 260 12.5 21   7722
HDE14 90 240 14 23   11786
HDE15 120   16 26   17018
2HDE8 52 340 7.75 15   3912
2HDE9 64 330 8.5 16   4572
2HDE10 80 310 9.5 17   5588
2HDE11 110 270 11 20   9449
2HDE12 140 260 12.5 21   11684
2HDE14 180 240 14 23   17272
2HDE15 240 220 16 26   25044
HH6 20 400 7 13    
HH7 25 375 7.75 14    
HH8 31 340 8.5 15    
HH9 38 330 9.25 16    
HH10 46 310 10.25 17   2997
HH11 67 270 12 20    
HH12 80 260 13.5 21    
HH14 100 240 14      
2HH11 134 270 12 20    
2HH12 160 260 13.5 21    
2HH14 200 240 15 23    
IHD4 14 475 5.75 11    
IHD6 18 400 6.5 13    
IHH6 22 400 7 13    
IHH7 27 375 7.75 14    
IHH8 35 340 8.5 15    
IHH9 43 330 9.25 16    
IHH10 52 310 10.25 17    
IHH11 75 270 12 20    
IHH12 90 260 13.5 21    
IHH14 112 240 15 23    
2IHH11 150 270 12 20    
2IHH12 180 260 13.5 21    
2IHH14 225 240